Dag 9, 5-8-2015, zeedag.

Vandaag varen we naar Reykjavik, en hebben we dus weer een zeedag.

Pa en ma van Wijngaarden, Marco, Sandra en Michael willen toch kijken voor een cruise voor volgend jaar. Pa en ma Zeegers hebben Zuid-Afrika voor volgend jaar in de planning, maar beginnen toch wat te twijfelen.

We laten berekenen wat de cruise kost die we op het oog hadden., maar die wordt toch te prijzig. We zien wel een andere cruise vanuit Venetie naar de Griekse eilanden, Montenegro en Kroatie. Die valt heel erg mee qua prijs, en er wordt gezegd dat wij zelfs ook nog kosteloos kunnen annuleren. Pa en ma Zeegers zijn ook om, dit willen zij ook nog graag doen. Oftewel we boeken 3 kamers en gaan volgend jaar weer cruisen. 😉

Voor de rest is het weer een heerlijk rustige dag met zwemmen, poolen, show bekijken etc. Als we s’avonds naar buiten kijken zien we het eerste deel van IJsland al. Dit is de reden waarom wij deze cruise geboekt hebben, zeer benieuwd hoe IJsland is. We zullen het morgen zien.

IMG_2526 IMG_2529 IMG_4085

Vakantie IJsland 2015 (289)

P.s. nog even over de geboekte cruise, het verhaal dat we kosteloos kunnen annuleren blijkt als we thuiskomen niet te kloppen. Aangezien de reis van Royal Caribbean doorgegeven wordt aan een Nederlands reisbureau, gelden de voorwaarden daarvan. Wij hebben in het verleden altijd geboekt bij Cruisetravel, maar daar wat mindere ervaringen mee gehad. Amca is de vertegenwoordiger van Royal Caribbean in Nederland, en zij vroegen ons welk reisbureau wij wilden gebruiken. Vanwege de problemen met Cruisetravel vroegen wij aan Amca of wij Amca ook als reisbureau konden gebruiken en dat kon. Omdat wij verkeerd voorgelicht waren aan boord over het kosteloos annuleren, maken zij een uitzondering, en  kunnen wij alsnog hier gebruik van maken voor deze reis. Wij hebben al een aantal keer contact gehad met Amca, en zijn op dit moment zeer te spreken over deze organisatie.

Dag 8, 4-8-2015 Faroer Eilanden

Zoals gezegd kunnen we vanmorgen wat langer uitslapen, de tour is verplaatst van 9 naar 11 uur. Om 9 uur ontbijten we. Het weer ziet er slecht uit, regen, mist en veel bewolking.

Kwart voor 11 staan wij klaar bij de bus. Onderweg vertelt de gids aan een stuk door, nogal monotoon, en is vooral in gesprek met families die vooraan zitten. Het komt daardoor niet goed over, en we luisteren en daar dan ook niet echt naar. Buiten is het heel erg mooi. Er zijn geen bomen, wel heel groen, en veel watervalletjes. Onderweg is het inmiddels droog geworden, en af en toe komt de zon zelfs. Zou daarom de tijd misschien veranderd zijn naar 11 uur? Gelukkig maar in ieder geval.

IMG_2406 IMG_2420

IMG_4050 IMG_2422

Als we aankomen bij de Vestmanna Cliffs gaan we op een kleine boot. We zitten allemaal boven op het open dek. De boot vaart echt dicht en zelfs tussendoor de kliffen, we krijgen dan op een gegeven moment ook helmen op, voor eventueel vallend gesteente. We lijken net Bob de Bouwer, we hebben veel lol.IMG_4056 IMG_4058

IMG_2451 IMG_2455 IMG_2484 IMG_2494

Wij varen om de rotsen heen, je ziet daar ook weer watervallen, zo mooi. Vogels zien wij niet in hele grote hoeveelheden, maar er zit van alles.

Wij hopen vooral de puffin/papegaaiduiker te zien, Michael heeft zelfs gezegd dat hij niet naar huis gaat voor hij ergens een papegaaiduiker ziet. Nou, we kunnen naar huis, we zien er niet heel veel en ze zitten iets verder weg, maar toch kunnen we er een paar erg goed zien, mooi!

puffins puffins2 puffins3IMG_2455

Af en toe zijn er behoorlijk wat golven, maar waar ma van Wijngaarden en ik een beetje bang voor waren, zeeziek worden, gebeurt gelukkig niet. Als we terugvaren wordt het koud, komt er meer wind en wordt het weer donker.

IMG_2503 IMG_2502IMG_2510Vakantie IJsland 2015 (272)Maar het gaat pas regenen als we weer in de bus zitten op de terugweg, wat hebben wij weer een geluk. We kopen nog een beeldje van een puffin. Het was heel erg leuk om de Faroer Eilanden een keer gezien te hebben, wat een mooie dag weer!

Als we terugkomen bij het schip giet het van de regen, maar security doet echt hun best om ons zo snel mogelijk weer aan boord te krijgen, en zelfs op zo’n druk moment met humor. Het personeel is allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. We hadden een paar kleine dingetjes deze cruise, maar alles werd zo opgelost.

Deze avond eten we in het buffetrestaurant. Marco en Michael gaan hierna zwemmen, de rest gaat naar de show met een liveband en zangers en zangeressen. Leuke show!

IMG_2516 IMG_2521 IMG_2522Oh, en we maken toch maar een afspraak om te informeren voor een cruise voor volgend jaar.. 😉

Dag 7, 3-8-2015, zeedag.

Vandaag hebben wij een zeedag, en varen van Geiranger naar de Faroer Eilanden.

Voor het ontbijt spreken we niet af vandaag, iedereen kijkt voor zich wanneer ze uit bed komen, eens een keer geen wekker zetten. 😉

Door de mannen wordt gesport en gezwommen, en verder doen we lekker rustig aan, heerlijk.

We krijgen in de hut een blaadje met 50% korting voor de 2e persoon, plus boordtegoed, als je nog aan boord boekt. We zien ook wel een leuke reis… mm, misschien toch maar eens informeren?

We krijgen ook bericht dat onze excursie morgen naar de Vestmanna Cliffs op de Faroer Eilanden verplaatst is van 9 uur naar 11 uur. Maakt voor ons op zich niet zo erg veel uit, kunnen we weer wat langer uitslapen. 😉

Dag 6, 2-8-2015, Geiranger

Deze dag liggen we in Geiranger, 1 van de mooiere plaatsen waar je kunt liggen met een cruiseschip als je het aan mij vraagt. Midden in een fjord, omgeven door de bergen, echt mooi. Je moest hier altijd tenderen, oftewel met een klein bootje wordt je dan van het cruiseschip naar de kade gebracht. Sinds kort kan er 1 schip aan de Seawalk liggen, en kun je zo van boord en naar de kade lopen. Dat scheelt aardig wat tijd, en wij zijn deze keer de gelukkige die aan de Seawalk mogen liggen.

Als we van boord gaan meld ik mij bij het toeristenbureau, via hen heb ik een limo service gehuurd. (http://www.limousinewest.no/) Wij hadden de opties bekeken om met de hop on hop off naar de uitzichtpunten te gaan, en evt. Mount Dalsnibba. Deze limousine service bleek qua prijs maar ietsje duurder te zijn dan de hop on hop off. Voordeel is dat wij alleen met zijn zevenen zijn en overal ook zo lang kunnen blijven als we willen. Daarnaast is het toch gewoon leuk om met een limousine op pad te gaan, ook als is het een wat oudere. Een ander voordeel bleek deze dag zelf. Wij zouden naar diverse uitzichtpunten gaan, en naar Mount Dalsnibba. Erg leuk daar, waarschijnlijk nog sneeuw, en ook een heel mooi uitzichtpunt…. als het niet mistig is, en ze hebben ook nog 95% tot 99% regen opgegeven. De chauffeur stelt ons voor om wat anders te doen. Wij gaan wel naar de uitzichtpunten bij de Geiranger zelf, en gaan daarna naar het Norddal. Voor pa en ma van Wijngaarden en ons ook een ander punt wat wij bij de vorige cruise niet gezien hebben. Wij overleggen even, en besluiten dat inderdaad te doen. Marco gaat voorin, de rest achterin. We hebben veel bekijks als wij wegrijden. 😉

Wij gaan eerst naar het eindpunt van de Geiranger. Het is een aardig punt, maar niet spectaculair.

Vakantie IJsland 2015 (153)Hmm, hebben wij er toch wel goed aan gedaan om deze tour te doen in plaats van de andere? Hierna rijdt hij naar een oude brug, die erg mooi ligt. Hier kan een bus nooit bijkomen, dit is leuk! De omgeving is ook erg mooi.

_DSC1562 _DSC1564

Hierna gaan we naar het beroemde en spectaculaire uitzichtpunt over de Geiranger. Wij denken dat hij bij de bovenste plek stopt, maar hij rijdt door naar een iets lager gelegen punt. En daar blijkt inderdaad dat een nog mooier punt is, wat niet iedereen ziet. Ook hier wordt natuurlijk onze inmiddels beroemde groepselfie gemaakt die op Facebook geplaatst wordt.

IMG_3972 IMG_3977

De chauffeur maakt ook nog foto’s, een heel aardige man.

Wij rijden door naar de Eagle Bend. Hiervandaan heb je uitzicht op de 7 Sisters waterval. Helaas ligt hij in de wolken, maar het trekt later wel wat open. En wat een geluk, het is nog steeds droog weer!

IMG_3980 IMG_3986

Hierna gaan we naar beneden naar een meer en het Norddal. Ook hier is het weer een geweldige omgeving, en er staat ook een mooi kerkje.

IMG_3997_DSC1595IMG_2361

De tour duurt al langer dan gepland, de chauffeur vindt het ook allemaal wel goed en gezellig zo te zien. Hier hebben we een klein beetje regen, maar voor een dag waar 95 tot 99% regen is opgegeven is het zo goed als niets. Wij hebben zelfs ook nog wat zon. Bij de terugweg komen we weer langs Eagle Bend en nu is het opgeklaard. Wij vragen of hij hier nog even kan stoppen zodat we nog snel een foto kunnen maken van het dal en de 7 zusters waterval, en dat is ook weer geen probleem. Wij hebben nu echt goed zicht.

Het lijkt wel of het zo had moeten zijn, want we zitten weer in de limousine, en het trekt weer dicht. We bedanken de chauffeur, wat was dit een leuke excursie.

We lunchen aan boord. Marco, Michael en pa en ma Zeegers gaan nog kijken bij een waterval in Geiranger. Pa en ma van Wijngaarden en Sandra blijven in het dorpje, kijken bij de souvenirshops en zitten lekker te genieten van de omgeving en mensen kijken.

_DSC1623 _DSC1626

Om 16.00 uur verlaten wij Geiranger. Het is zo mooi varen door het fjord, o.a. langs de 7 Zusters waterval.

_DSC1642 IMG_4011
IMG_4018 IMG_4019

Vanavond eten we in het buffet restaurant. Er is weer van alles te doen vanavond aan boord, o.a. een 70’s Dance Party. We kijken ook nog op het dek, en zien zowaar nog wat dolfijnen! Op de foto is het wel een zoekplaatje. 😉

Zoek de dolfijnen… 😉

Alvast een tip, op deze laatste zijn geen dolfijnen te zien. 🙂

Dag 5, 1-8-2015, Alesund

Wij hebben het geluk dat wij in de andere ruimte steeds een tafel voor 7 personen vinden om te ontbijten, het is meestal behoorlijk druk.

Vandaag zijn wij in Alesund. Deze keer gaan wij met de hop on hop off bus mee. Als we rijden zien wij aan de overkant van het water de sneeuw nog op de bergen liggen. Het is een mooie rit, onze eerste stop is Mount Aksla. Wat een geweldig uitzicht.

Wij blijven er een tijdje, maken uiteraard veel foto’s en onze groepsselfie, en gaan dan met de bus weer naar beneden.

IMG_3954We lunchen aan boord. Hierna gaan wij naar het Jugendstil gedeelte van Alesund. ( De binnenstad van Alesund is afgebrand, en daarna opnieuw herbouwd in Jugendstil.)

_DSC1530Wij gaan naar de kerk en uitzichtpunt waar pa en ma van Wijngaarden en wij de vorige keer ook geweest zijn. In de ochtend zagen wij bij het voorbij rijden al een bruidspaar bij de kerk, en nu vanmiddag als wij er langs lopen is er weer een bruidspaar. Op een afstandje met meerdere mensen staan kijken, erg leuk. Ook erg moeten lachen om Japanse toeristen die dwars door de menigte heen loopt terwijl het bruidspaar nog naar buiten moet komen, en de kerk gewoon in gaan…

IMG_2259 IMG_2277

We herhalen ook nog een fotomoment van onze vorige cruise in Noorwegen. Michael maakte toen een sprong die wij op de foto namen. Dat moest natuurlijk herhaald worden, ik weet alleen niet waarom ik nu mee moest doen.. 😉

_DSC1543 _DSC1552

Vanavond eten we in het bedieningsrestaurant, het was weer heerlijk. De pa’s en de ma’s kijken deze avond in het theater naar een Italiaanse zanger, wij gaan o.a. midgetgolfen en maken foto’s. Genoeg te doen hier in de avond.